Lexikon | Sitemap
Svenska
Dela |

2004-09-27 : WHO-rapport om de ungas hälsa
I en ny WHO-rapport jämförs barns hälsa i 35 länder över hela världen. Rapporten innehåller goda nyheter om unga människors hälsa, men det är fortfarande mycket som måste göras.
2004-06-03 : Enkla budskap som ”släck törsten med vatten” kan bidra till att förebygga barnfetma
Fyra extralektioner per år och upprepade uppmaningar från klassföreståndaren kan begränsa antalet överviktiga och feta barn.
2004-06-03 : Att hoppa över frukosten kopplas till en osund livsstil hos svenska ungdomar
Att hoppa över frukost och lunch kopplas till en osund livsstil och brist på mikronäringsämnen. Det visar en studie av 1 245 svenska pojkar och flickor i åldrarna 15-16 år i Göteborg.
2004-06-03 : Högutbildade husmödrar är bäst på att följa kostråd
Sociala förhållanden har stor betydelse för kostvanorna. Högutbildade kvinnor som bor tillsammans med sin familj är bäst på att följa kostråd.
2004-06-03 : Sockerhaltig läsk ökar energiintaget
Sockerhaltiga drycker ger positiv energibalans, enligt en fransk studie där man har jämfört läsk med socker och läsk med alternativa sötningsmedel.
2004-06-03 : Omättade fettsyror mättar lika bra
Det är ingen skillnad på den omedelbara mättnadseffekten av enkelomättade fettsyror, fleromättade fettsyror och transfettsyror. Det visar ett danskt interventionsförsök med unga överviktiga män.
2004-04-19 : Enkla kolhydrater medför inte för lågt intag av mikronäringsämnen
Kost ad libitum med högt innehåll av enkla kolhydrater medför inte att intaget av mikronäringsämnen sjunker under den rekommenderade nivån. Det visar resultat från den danska CARMEN-studien.
2004-03-30 : Referat från Institut for Kompetenceudviklings konferens Forebyggelse og behandling af svær overvægt hos børn – hvad kan der gøres?
Konferensen genomfördes den 27-28 oktober 2003 i Köpenhamn med inlägg från en rad forskare och personer som sysslar med kost- och motionsprogram för barn.
2004-01-06 : Mjölk och juice mättar inte mer än cola
Kaloririk dryck till frukosten stillar hungern på kort sikt, men energiintaget vid den efterföljande lunchen är lika stort som om man endast druckit kranvatten.
2004-01-06 : Större viktminskning genom höjda mål för fysisk aktivitet
Program som syftar till minskad vikt föreskriver i allmänhet motion som motsvarar en förbränning på cirka 1000 kcal per vecka.
Föregående1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Nästa
Skriv ut
© 2010 Perspektiv Langebrogade 1 | DK-1014 Köpenhamn K | nutrition.se@nordicsugar.com | Disclaimer | Privacy policy