Lexikon | Sitemap
Svenska
Dela |

2010-01-21 : Delta i debatten på det nya debattforumet
Nu startar ett öppet debattforum på perspektiv.nu för dem som arbetar inom kost- och hälsoområdet. Delta eller följ med via en nyhet inom näringsdebatten.
2010-01-21 : Varierad kost viktigt för barns intag av vitaminer och mineralämnen
Resultaten från en undersökning som offentliggjorts i British Journal of Nutritions onlineutgåva om barns intag av vitaminer och mineralämnen överensstämmer med data från Skandinavien.
2010-01-21 : Snedvridning av forskningsresultat: ”White hat bias”
Fenomenet ”white hat bias”, dvs. att resultat övertolkas i förhållande till det statistiska underlaget i forskningsstudier, är värt att ta på allvar.
2010-01-21 : LCHF-kost kan öka risken för hjärtproblem
Nya vetenskapliga rön visar att LCHF (lågkolhydrat-högfett)-kost, som blivit populär genom exempelvis Atkins och andra dieter, inte ger större viktminskning än lågfett-högkolhydrat-kost.
2010-01-21 : Fettsnål mat håller fetma-gen i schack
Omkring 17 % har ärvt en speciell fetma-gen (FTO-gen, Fat and obesity gene) från båda föräldrar och ytterligare 40 % har ärvt den från ena föräldern.
2010-01-21 : Förhöjd preferens för söt smak har samband med fysisk tillväxt
De flesta barn tycker om sött. Nu visar forskning från Monell Center i Philadelphia, Pennsylvania, att denna förhöjda preferens för sötma har en biologisk förklaring och är korrelerad till barns tillväxt.
2010-01-21 : Vetenskapligt underlag för sockerberoende hos människa saknas
Professor David Benton, beteendespecialist vid universitet Swansey i Wales, har ställt upp ett antal hypoteser rörande sockerberoende och därefter studerat den vetenskapliga litteraturen för att hitta belägg för dessa.
2010-01-21 : Hur många kalorier finns det på vår tallrik? Förväntad mättnad, inte smaken avgör portionsstorleken.
28 normalviktiga manliga och kvinnliga studenter fick vid lunchdags ge sina synpunkter på portionsstorlekarna för 17 olika maträtter.
2009-12-02 : Svensken skeptisk till fettets betydelse för viktuppgång
Samtidigt som Livsmedelsverket uppmanar svensken att minska på fettintaget, så är det allt färre svenskar som tror att fettet egentligen har så stor betydelse för viktuppgång och fetma. Det avslöjas i en ny undersökning.
2009-11-18 : Var fjärde svensk skräms av E-tillsatserna i maten
Livsmedelstillsatserna, alla med sitt specifika E-nummer, är det som oroar de nordiska konsumenterna mest när de handlar mat. Det visar YouGov´s opinionsundersökning bland drygt 2000 konsumenter.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Nästa
Skriv ut
© 2010 Perspektiv Langebrogade 1 | DK-1014 Köpenhamn K | nutrition.se@nordicsugar.com | Disclaimer | Privacy policy